Begeleiding op Hageveld

Op Hageveld vinden we het belangrijk dat iedere leerling zich veilig en gezien voelt. Daarom is iedere medewerker in zijn of haar rol ook leerlingbegeleider. Samen zorgen we voor een prettige sfeer in de klas en op school. Rondlopen op Hageveld moet voelen als thuiskomen.

Wij geloven dat leerlingen en medewerkers het beste functioneren als school een plek is waar je graag naartoe gaat. Daarom starten we ieder schooljaar met veel aandacht voor kennismaken en groepsvorming.

Waar we begeleiding in bieden

  • Sociaal-emotioneel: hoe je je voelt en hoe je met anderen omgaat.
  • Leren en studeren: plannen, huiswerk maken en leerstrategieën.
  • Keuzes maken: ondersteuning bij schoolkeuzes en vakkenpakketten.
  • Loopbaanoriëntatie (LOB): nadenken over je toekomst en wat bij je past.

Wil je meer weten over de basis- en extra ondersteuning die we bieden? Lees dan ons Schoolondersteuningsplan (SOP).

Samenwerken: leerling – ouder – school

De ontwikkeling van een leerling staat nooit op zichzelf. De leerling, ouders, de omgeving en de school spelen allemaal een rol. Daarom werken we graag samen, waarbij ieder zijn eigen kennis en ervaring inbrengt, met respect voor elkaars rol.

Ons doel is dat de leerling stap voor stap zijn of haar eigen weg vindt. Hoe eerder we samen goed zicht hebben op wat de leerling nodig heeft, hoe beter we de juiste begeleiding kunnen bieden.

De rol van de mentor

De mentor is de eerste contactpersoon voor leerlingen, ouders en docenten.

  • Alle informatie over een leerling komt bij de mentor samen.
  • De mentor kijkt wat er nodig is en schakelt zo nodig extra begeleiding op school in, dit in overleg met de leerling en ouders.

Extra ondersteuning

Soms is begeleiding door de mentor niet genoeg. Dan kan een leerling extra ondersteuning krijgen, zowel binnen de school als daarbuiten. Dit gaat altijd in overleg met de leerling, ouders/verzorgers, mentor, leerlingcoördinator en ondersteuningscoördinator. De ondersteuningscoördinator stemt dit proces af.

Ons interne ondersteuningsteam bestaat uit:

  • 3 trajectbegeleiders (waarvan 2 ook talentbegeleider zijn)
  • 2 counselors
  • 1 dyslexiecoach
  • 1 remedial teacher/dyslexiecoach
  • 3 leerpleinbegeleiders